Ambush marketing – masterclass

Op 21 februari 2008 leverde Ernst-Jan Louwers samen met Peer Swinkels van Bavaria een bijdrage aan een masterclass over ambush marketing onder de titel “Ambush marketing, gevaar óf uitdaging voor Sportsponsoring na 2008? Is communicatie via sport zónder sponsorovereenkomst mogelijk en aanvaardbaar?”

Aan de orde kwam onder andere de vraag waar de grenzen van de mogelijkheden liggen om rondom een evenement reclame-acties in te zetten, vooral ook in het licht van de Bavaria-campagne met de oranje Leeuwenhose. De rechter gaf in die zaak een verbod voor het uitdelen of verkopen van de Leeuwenhose binnen een straal van 3 km rondom het voetbalstadion. Is dat terecht of gaat dat veel te ver? Het is toch de openbare ruimte?! En was het eigenlijk wel ambush marketing?

De opvattingen van de aanwezigen liepen sterk uiteen. Wel was duidelijk dat ambush marketing voor sommige merken een effectief communicatiemiddel kan zijn, zeker als het publiek sympathie heeft voor de actie. Juridische commotie kan dan zelfs bijdragen tot de effectiviteit van de campagne. Je moet dan ook twee keer nadenken voordat je werkelijk juridische stappen neemt tegen ambush marketing die de sympathie van het publiek heeft. Doodzwijgen kan dan veel effectiever zijn…

Zie  http://www.top-sportsponsoring.nl/home/sport-programma2

publicatiedatum: maandag 17 maart 2008