Nieuwe generieke Top Level Domains (gTLDs)

Zo’n 1400 nieuwe domeinnaam extensies worden de komende paar jaar operationeel. De bestaande gTLD’s, zoals .com, .net en .org zullen worden uitgebreid met de toevoeging van nieuwe generieke extensies zoals .beer, .shoes, .water, .jewelry etc. (zie de lijst en de status op de website van ICANN).

Voor marketing kan dit mooie nieuwe kansen bieden. Maar de introductie van nieuwe gTLD’s kan ook leiden tot nieuwe domeinkapers die domeinnamen met uw merk registreren (zie de tijdlijn van ICANN).

Sunrise periode

De aanbieders van nieuwe domeinextensies moeten merkhouders gedurende een Sunrise-periode in staat stellen om domeinnamen met hun merken te registreren voordat de domeinnamen met de nieuwe gTLD’s kunnen worden geregistreerd dooranderen.

Trademark Clearing House

Een clearing systeem is opgezet voor merken: het Trademark Clearing House (TMCH). Het TMCH is niets meer dan een centrale database met merken, waarin u uw bestaande merkrechten kunt aanmelden.

Deze aanmelding geeft u geen merkrechten, maar dient alleen maar als een middel om te voorkomen dat anderen domeinnamen met uw merkkapen.

Aanmelding van merken bij het TMCH kan worden gedaan doormerkhouders maar is niet verplicht.

Voor meer informatie over het TMCH kunt u online de slides bekijken.

Voordelen

Indiening bij TMCH biedt een aantal voordelen:

  • Gemakkelijker toegang tot de Sunrise Periode: na het indienen van het merk bij het TMCH, krijgt een merkhouder gemakkelijker toegang tot de Sunrise Periodes voor de nieuwe gTLD’s.
  • Trade Mark Claims Service: voor een minimale periode van 60dagen na de aanvang van de openbare inschrijving, moet de aanbieder van de nieuwe gTLD elke persoon die probeert om een domeinnaam met daarin een bij het TMCH aangemeld merk, te registreren, op het merkte wijzen. Indien na deze kennisgeving die partij toch overgaat tot registratie, moet de aanbieder van de nieuwe gTLD de merkhouder informeren over de registratie.

Geldingsduur

Een merk kan worden ingediend bij het TMCH voor een jaar, driejaar of vijf jaar.

Doen of niet doen?

De aanmelding en registratie zal niet alles oplossen, maar het indienen van uw merk bij het TMCH kan helpen om domeinkaping/cybersquatting te bestrijden.

Het is de vraag wat de nieuwe generieke TLDs gaan veranderen inde online wereld. Maar voor marketing zal het niet zonder gevolgen blijven. Het lijkt dus toch raadzaam om wakker te blijven en goed te overwegen of aanmelding en registreren in de Sunrise Periode niet toch verstandig is. Anders loop je achter de feiten aan.

 

 

publicatiedatum: dinsdag 16 april 2013