Adverteren via Google met merknaam van concurrent: mag dat?

Het is u vast wel eens overkomen: u zoekt in Google op een merknaam, maar als eerste zoekresultaat vindt u een concurrerend product. In veel gevallen zal dit komen doordat uw concurrent gebruik maakt van Google AdWords. Deze functie van Google maakt het mogelijk om te adverteren met de merknaam van een ander. Maar mag dit wel? Ja, in principe mag dit. Maar er zijn wel grenzen aan de manier waarop mag worden geadverteerd met de merknaam van een concurrent.

Voordoen als de concurrent

De Europese rechter heeft, onder andere in het Interflora-arrest, hoofdregels vastgesteld ten aanzien van adverteren met de merknaam van concurrenten. De rechter oordeelde dat adverteren met de merknaam van een ander niet is toegestaan wanneer het voor de consument moeilijk of onmogelijk is om te zien van wie de advertentie afkomstig is.

Als het voor de consument niet duidelijk is of een advertentie afkomstig is van de merkhouder, een aan de merkhouder gelieerde onderneming of van een derde (een concurrent), kan sprake zijn van merkinbreuk.

Het is daarnaast niet toegestaan om ongerechtvaardigd voordeel te trekken uit de bekendheid van een merk van een ander. Om alternatieve waren of diensten aan te bieden mogen concurrenten in principe wel trefwoorden gebruiken die overeenkomen met een bekend merk van een ander. Dit geldt alleen wanneer het aangeboden alternatief niet een imitatie van de originele waren of diensten inhoudt en ook niet misleidend is.

Wilt u weten wat uw positie is?

Gebruikt uw concurrent uw merk als AdWord? Of wordt u beticht van inbreuk op het merk van een ander?

Neem contact op voor een inschatting en verdediging van uw juridische positie.

Contactpersonen: Ernst-Jan Louwers en Lisa Molenaars.