Afvullen van blikjes is ook merkgebruik
In hoger beroep is door het Hof bevestigd dat een contract afvuller van frisdrank (in dit geval energy drinks) in beginsel merkinbreuk pleegt door blikjes van de klant, voorzien van een inbreukmakende merkteken, af te vullen. Dat geldt volgens het Hof ook indien de blikjes door de klant of op verzoek van de klant door de blikfabrikant kant en klaar worden aangeleverd, zoals gebruikelijk is in de branche.
Het ging om een vordering van Red Bull. De inbreukvorderingen gebaseerd op de Red Bull woord- en beeldmerken zijn toegewezen voor:
– de woorden BULLFIGHTER en PITBULL: volgens het hof auditief te dichtbij het woordmerk Red Bull
– het beeld op de oranje Live Wire blikjes: de afstand met Red Bull is visueel en begripsmatig te gering (andere vormgeving van het op Live Wire afgebeelde “rund” doet daaraan niet af volgens het hof).
Vorderingen van Red Bull m.b.t. Red Horn/Long Horn-blikjes wordt afgewezen omdat geen sprake is van voldoende auditieve, visuele of begripsmatige gelijkenis. De kleurvlakken vindt het hof onvoldoende voor de gestelde visuele overeenstemming. Red Bull heeft beeldmerken met bepaalde kleurvlakken gedeponeerd.
Bij de beoordeling gaat het hof uit van grote naamsbekendheid en sterke onderscheidende kracht van de merken van Red Bull.
publicatiedatum: woensdag 2 april 2008