Gouden keien: reclamestunt, kunst of religie?

Het regent gouden keien en dat houdt de gemoederen aardig bezig: grote gouden keien van zo’n 500 kg of meer, voorzien van inscripties als LEK II, VER IV en KER III, DER, VII, een vraagteken en het woord IMAGINE zijn neergelegd in Tilburg, Eindhoven en Vught. De eerdere keien vormden de tekst LEK-KER-VER-DER.

Uiting van kunst? Reclamestunt? Religieus tintje? Aliens? Of een aardsere religie: verwijzing naar de voetbalclub Willem II?

Er zijn een paar brieven afgeleverd die niet veel licht werpen op de mysterieuze stenen (zie  website Brabants Dagblad). Allerlei mogelijkheden worden geopperd op straat, in de kroeg en op de site van het Brabants Dagblad. De aliens zijn intussen weggestreept, want de stenen worden verspreid met een aardse vrachtwagen van een hoveniersbedrijf voor een anonieme opdrachtgever. Maar het blijft ‘the talk of the town’. Er bestaat nog steeds brede waardering voor actie: ook het bevoegd gezag ziet er de lol wel van in.

Eigendom

De Vereniging van Eigenaars van een appartementsgebouw in Eindhoven waar een steen voor de deur is geplaatst, meent die steen te mogen verkopen via marktplaats.nl, hoewel de vereniging helemaal geen eigenaar is van die steen. Door de grootte van het voorwerp is het gevonden voorwerp nog steeds niet je eigendom. Bevoegd verkopen of te goeder trouw kopen zit er dus niet in…

Auteursrecht

Maar stel nou eens dat iemand een nepsteen maakt en ergens neerlegt? Of stel dat Albert Heijn gouden keitjes gaat uitdelen als reclamecampagne met dezelfde soort inscripties? Die zouden het misschien wel leuk doen bij de smurfen, maar mag dat dan wel?

Met andere woorden: is dan sprake van auteursrechtinbreuk? Waarom niet? Waarom zou auteursrecht niet gelden voor deze gouden stenen met inscripties? Deze verzameling zou zelfs niet misstaan in een museum De Pont in Tilburg of het Van Abbe Museum in Eindhoven.

Advertentie VVV Tilburg

De VVV Tilburg heeft besloten zich daar niets van aan te trekken. Zij gebruiken één van de stenen intussen in een advertentie in de gratis krant Metro: Tilburg KEIgaaf. Daarbij wordt een foto van één van de keien gebruikt. Natuurlijk zonder toestemming van de stenenlegger, want die is nog steeds onbekend. Een vergoeding voor ongeoorloofd gebruik en een verbodsvordering (bijv. in kort geding) ligt in het verschiet.

Hoe nu VER-DER?

Ook wij zien de humor er nog steeds van in. Complimenten voor het reclamebureau of de kunstenaar. Net als u zijn ook wij enorm benieuwd hoe het mysterie afloopt. Maar als zo vaak bij een op zichzelf goede film valt de ontknoping misschien wat tegen.

Wij nodigen de anonieme stenenlegger hierbij uit op de koffie. Misschien kan hij de kosten van de actie terugverdienen. Niet onbelangrijk: geheimhouding is gewaarborgd op grond van onze beroepsregels.

Zie verder  dossier gouden steen van het Brabants Dagblad  en ook artikel in  De Telegraaf.

EJL

publicatiedatum: zaterdag 12 april 2008

Door het gebruik van de website, accepteer je automatisch de cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close