Gouden stenen: lekker gewoon reclame…
De gouden stenen, gedeponeerd in Tilburg, Eindhoven en Vught, vormen uiteindelijk samen: Lekker verder leven? Imagine. Het raadsel is opgelost en dit weekend definitief ontdaan van zijn mystiek. Het bleek te gaan om het bedrijf Habidrome dat zich richt op de (ver)bouw van kwalitatief goede woningen voor de duur van een mensenleven. Zie Omroep Brabant en Zibb.nl.
De stenen worden volgens de directeur van het bedrijf in een interview op Omroep Brabant aangeboden aan de gemeente Tilburg of anders ten behoeve van een goed doel verkocht.
Het bedrijf heeft zijn doel bereikt en kan tevreden zijn. Al heeft de stunt misschien iets te lang geduurd waardoor de spanning eraf ging. Kennelijk is afgelopen donderdag een zevende gouden kei neergelegd bij een discotheek aan de Rielseweg in Tilburg. Volgens Habidrome hoort die niet bij de actie. Maar is die door anderen neergelegd die op de campagne van Habidrome Wonen willen meeliften.
Een bescheiden vorm van ambush marketing en mogelijk auteursrechtinbreuk!
Op de stenen en ook op de verzameling rust immers auteursrecht. Zonder toestemming van de rechthebbende verveelvoudigen en/of openbaarmaken van een auteursrechtelijk beschermd werk mag niet. Een bewerking valt als een verveelvoudiging in gewijzigde vorm ook onder de exclusieve rechten van de rechthebbende.
Voor de goede orde: een foto van een kunstwerk in de openbare ruimte mag wel zoals het zich daar bevindt, maar alleen als het bestemd is om daar ‘permanent’ te blijven zoals de wet zegt. Dat is in dit geval nog maar de vraag. Verder mag je de foto dan niet voor commerciële doeleinden gebruiken en mag je de afbeelding van het kunstwerk ook niet isoleren van de gefotografeerde omgeving. Haken en ogen dus.
Maar de toekomstige eigenaar van de stenen kan rustig slapen: het auteursrecht op de stenen kan na aankoop niet meer worden uitgeoefend. Dat auteursrecht is ‘uitgeput’ voor deze zes exemplaren.
EJL
publicatiedatum: maandag 21 april 2008