
Datalek Bevolkingsonderzoek – Nieuwsbrief week 36
In deze nieuwsbrief geven wij een overzicht van de feiten rond het datalek bij Bevolkingsonderzoek Nederland, beantwoorden we veelgestelde vragen en duiden we de juridische stand van zaken.
Wat een geweldige prestaties zet “onze” Femke Bol neer op de Olympische Spelen! Het inspireerde patisserie De Rouw uit Vught tot een ludieke actie: een chocolade Femke-bol. De actie is viral gegaan op social media zoals Instagram, en na de regionale Omroep Brabant kwam het zelfs in de landelijke pers.
De actie is viral gegaan op social media zoals Instagram, en na de regionale Omroep Brabant kwam het zelfs in de landelijke pers.
De actie lijkt onschuldig. Maar eigenlijk ontneem je Femke Bol zo de mogelijkheid om exclusieve zeggenschap te houden over het verzilveren van haar succes en roem. Je mag niet zomaar daarop meeliften. Dat geldt ook voor De Rouw.
In de post op Instagram staat haar naam ook als hashtag vermeld.
Uit online bronnen is af te leiden dat zij wordt gesponsord door o.a. schoenenmerk New Balance, fitnessmerk Matrix, Procter & Gamble en horlogemerk Omega. Zij zullen daar ongetwijfeld stevig voor betalen, vooral ook met de toename van haar successen. En welverdiend!
Je kunt gerust zeggen dat Femke beschikt over een “verzilverbare reputatie”. Haar sponsoren zullen dat maar al te graag beamen. Daar komt nog bij dat FEMKE BOL als merk is geregistreerd binnen de EU. Dat versterkt haar positie nog eens, zelfs nu zij haar merk (begrijpelijk) niet heeft geregistreerd voor chocolade bollen.
Als je behalve haar naam dan ook nog een foto van Femke gebruikt, zal dat al snel een inbreuk op haar portretrecht opleveren. En als je dan ook nog (bewegend) beeld gaat gebruiken van een van haar heroïsche races, kun je niet alleen van Femke Bol maar ook van de NOS of het NOC*NSF een sommatiebrief verwachten.
Zo zouden de chocolade Femke-bollen weleens zwaar op de maag kunnen gaan liggen.