Blog

Chocolade Femke-bol – leuk maar mag dat zomaar?

Wat een geweldige prestaties zet “onze” Femke Bol neer op de Olympische Spelen! Het inspireerde patisserie De Rouw uit Vught tot een ludieke actie: een chocolade Femke-bol. De actie is viral gegaan op social media zoals Instagram, en na de regionale Omroep Brabant kwam het zelfs in de landelijke pers.

De actie is viral gegaan op social media zoals Instagram, en na de regionale Omroep Brabant kwam het zelfs in de landelijke pers.

De actie lijkt onschuldig. Maar eigenlijk ontneem je Femke Bol zo de mogelijkheid om exclusieve zeggenschap te houden over het verzilveren van haar succes en roem. Je mag niet zomaar daarop meeliften. Dat geldt ook voor De Rouw.

In de post op Instagram staat haar naam ook als hashtag vermeld.

Uit online bronnen is af te leiden dat zij wordt gesponsord door o.a. schoenenmerk New Balance, fitnessmerk Matrix, Procter & Gamble en horlogemerk Omega. Zij zullen daar ongetwijfeld stevig voor betalen, vooral ook met de toename van haar successen. En welverdiend!

Je kunt gerust zeggen dat Femke beschikt over een “verzilverbare reputatie”. Haar sponsoren zullen dat maar al te graag beamen. Daar komt nog bij dat FEMKE BOL als merk is geregistreerd binnen de EU. Dat versterkt haar positie nog eens, zelfs nu zij haar merk (begrijpelijk) niet heeft geregistreerd voor chocolade bollen.

Als je behalve haar naam dan ook nog een foto van Femke gebruikt, zal dat al snel een inbreuk op haar portretrecht opleveren. En als je dan ook nog (bewegend) beeld gaat gebruiken van een van haar heroïsche races, kun je niet alleen van Femke Bol maar ook van de NOS of het NOC*NSF een sommatiebrief verwachten.

Zo zouden de chocolade Femke-bollen weleens zwaar op de maag kunnen gaan liggen.

Auteur

Expertises

Deel dit artikel

Meer blogs

European Accessibility Act: Uniforme Europese regels voor de toegankelijkheid van producten en diensten

De digitalisering van de samenleving biedt vele voordelen: diensten zijn sneller, efficiënter en breder beschikbaar dan ooit. Tegelijkertijd brengt deze ontwikkeling risico’s en hindernissen met zich, zoals voor mensen met een beperking. Digitale diensten sluiten namelijk nog te vaak gebruikers uit met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen.

/LEES MEER

European Accessibility Act: Uniforme Europese regels voor de toegankelijkheid van producten en diensten

De digitalisering van de samenleving biedt vele voordelen: diensten zijn sneller, efficiënter en breder beschikbaar dan ooit. Tegelijkertijd brengt deze ontwikkeling risico’s en hindernissen met zich, zoals voor mensen met een beperking. Digitale diensten sluiten namelijk nog te vaak gebruikers uit met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen.

Nu tijdelijk 6 maanden gratis merkbewaking – bescherm de exclusiviteit van uw merk!

Effectieve bewaking voorkomt reputatieafbreuk en verwatering en zorgt ervoor dat u uw merk goed kunt (blijven) exploiteren. Wij bieden u onze merkbewakingsservice gedurende zes maanden volledig kosteloos en vrijblijvend aan.

/LEES MEER

Nu tijdelijk 6 maanden gratis merkbewaking – bescherm de exclusiviteit van uw merk!

Effectieve bewaking voorkomt reputatieafbreuk en verwatering en zorgt ervoor dat u uw merk goed kunt (blijven) exploiteren. Wij bieden u onze merkbewakingsservice gedurende zes maanden volledig kosteloos en vrijblijvend aan.

DORA compliance voor IT-leveranciers: aandachtspunten bij verplichte contractwijzigingen

Sinds 17 januari 2025 geldt DORA voor financiële instellingen én indirect voor hun ICT-dienstverleners. Veel instellingen grijpen deze regelgeving aan om lopende contracten opnieuw te onderhandelen — vaak verdergaand dan strikt vereist. In dit artikel bespreken wij veelvoorkomende strategische discussies en geven we praktische tips voor ICT-leveranciers om te ver gaande eisen te herkennen én te pareren.

/LEES MEER

DORA compliance voor IT-leveranciers: aandachtspunten bij verplichte contractwijzigingen

Sinds 17 januari 2025 geldt DORA voor financiële instellingen én indirect voor hun ICT-dienstverleners. Veel instellingen grijpen deze regelgeving aan om lopende contracten opnieuw te onderhandelen — vaak verdergaand dan strikt vereist. In dit artikel bespreken wij veelvoorkomende strategische discussies en geven we praktische tips voor ICT-leveranciers om te ver gaande eisen te herkennen én te pareren.

Nieuwe productveiligheidswet voor bedrijven

Sinds 13 december 2024 is de General Product Safety Regulation (GPSR) van kracht. Deze Europese verordening scherpt de bestaande regels voor productveiligheid van consumentenproducten aan. Fabrikanten, importeurs en distributeurs hebben nu extra verplichtingen. De wetgeving moet consumenten beter beschermen en bedrijven dwingen om zorgvuldig om te gaan met productveiligheid.

/LEES MEER

Nieuwe productveiligheidswet voor bedrijven

Sinds 13 december 2024 is de General Product Safety Regulation (GPSR) van kracht. Deze Europese verordening scherpt de bestaande regels voor productveiligheid van consumentenproducten aan. Fabrikanten, importeurs en distributeurs hebben nu extra verplichtingen. De wetgeving moet consumenten beter beschermen en bedrijven dwingen om zorgvuldig om te gaan met productveiligheid.