Expertises

Internet & e-commerce

E-commerce is een veelomvattend terrein dat grote aandacht vereist van partijen die online actief zijn. Het behelst verschillende domeinen waaronder intellectueel eigendomsrecht, reclamerecht, privacywetgeving en algemeen verbintenissenrecht. Voor transacties met consumenten bestaan bovendien extra (informatie)verplichtingen en voor apps die kwalificeren als medische hulpmiddelen of financiële dienst bestaan vergunningsvereisten.

/BEKIJK ALLE EXPERTISES

De e-commerceregelgeving is nog volop in ontwikkeling en lastig te overzien. Bovendien zijn diverse gedragscodes in het leven geroepen door toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens en Autoriteit Consument & Markt. Wij bieden u heldere juridische begeleiding om het overzicht te bewaren in de grote hoeveelheid regels op dit gebied.

Ook is het van groot belang om tijdig stil te staan bij de bescherming van uw idee, content (van uw website) en domeinnaam. Daar hoort bij het maken van schriftelijke afspraken over de rechten op een website of app (bijvoorbeeld met externe ontwikkelaars). Ook daarin kunnen wij u adviseren en begeleiden.

Europese wetgever

Een groot gedeelte van de e-commerce regels komt van de Europese wetgever. Hiermee wordt beoogd een digitale eengemaakte markt voor de Europese Unie te creëren waarbinnen veilig en soepel (want zonder nationale barrières) online aankopen kunnen worden gedaan. De e-Commerce Directive (ook wel Richtlijn inzake elektronische handel) heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Inmiddels hebben ook de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) het licht gezien. In het kader van de Europese Digitale Interne Markt Strategie zijn daarnaast nog vele andere wetten geïntroduceerd.

De lidstaten van de Europese Unie hebben in bepaalde mate vrijheid bij het invullen van de verplichtingen die vanuit de Europese Unie worden opgelegd. Nu e-commerce meestal gepaard gaat met overschrijding van landsgrenzen, kan dit tot uitdagingen en onzekerheden leiden. Wij kunnen hierbij adviseren en begeleiden.

B2B, B2C en C2C

Voor business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C) en consumer-to-consumer (C2C) geldt niet één uniforme set aan regels. Bij ieder van deze e-commerce modellen komen andere eisen en uitdagingen kijken.

Bij B2B-modellen bestaat voor partijen veel contractsvrijheid, maar moet bijvoorbeeld wel worden gedacht aan regels met betrekking tot uiterste betaaltermijnen.

B2C-modellen worden daarentegen sterk gereguleerd met het oog op bescherming van de consument. Denk aan het herroepingsrecht waarmee webshops nog regelmatig de fout in gaan en aan prijsvermeldingsverplichtingen. De gevolgen bij niet-naleving kunnen financieel zeer ongunstig zijn voor de webshops, omdat zij bijvoorbeeld betaling voor een geleverd product niet mogen afdwingen of de bedenktermijn naar 12 maanden moeten verlengen.

Bij C2C-modellen moet in ieder geval worden stilgestaan bij de regels en verantwoordelijkheden voor (verkoopfaciliterende) platforms en zoekmachines.

Intellectueel eigendomsrecht in e-commerce

Online inbreuk op intellectuele eigendomsrechten is aan de orde van de dag. Als platform of internet provider gaat u hierbij niet standaard vrijuit. Zie ons eerdere artikel over online handhaving van intellectuele eigendom.

Reclamerecht in e-commerce

Reclamerecht reguleert hoe producten of diensten online gepromoot mogen worden. Het waarborgt eerlijke marketingpraktijken en beschermt consumenten tegen misleidende of onjuiste aanprijzingen. Bedrijven moeten hun reclamestrategieën zorgvuldig afstemmen op deze wetten om sancties te voorkomen.

Privacyrecht in e-commerce

Online platforms, apps en webshops verzamelen diverse persoonsgegevens, variërend van identificatie- en contactgegevens tot betalingsinformatie en surfgedrag (door middel van bijvoorbeeld cookies). De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) legt strikte regels op voor de verwerking van deze persoonsgegevens, waarbij transparantie, gegevensbeveiliging en het recht van de consument om gegevens te beheren centraal staan. Bedrijven moeten expliciete toestemming verkrijgen voor bepaalde gegevensverzameling, adequate beveiligingsmaatregelen implementeren om datalekken te voorkomen en gebruikers de mogelijkheid bieden hun gegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Ook nieuwsbrieven mogen niet zonder meer worden verzonden naar bijvoorbeeld een klantenbestand. Naleving van de regels is niet alleen een wettelijke verplichting, maar versterkt ook het consumentenvertrouwen en de reputatie van bedrijven in een steeds competitievere online markt.

/

FAQ

/

PRODUCTEN

SPECIALISTEN

Lidian de Weert

Senior Jurist

Email

Tel

+31 6 26 973471

Pieter de Laat

Senior Jurist

Email

Tel

+31 6 1313 6642

Ernst-Jan Louwers

Advocaat

Email

Tel

+31 6 52 048154

Eva van Groezen

Advocaat

Email

Tel

+31 6 8344 1117

Frank Rutgers

Advocaat

Email

Tel

+31 40 2393 200

Annemarie Bolscher

Advocaat

Email

Tel

+31 6 15 040608