Blog

Inbreuk bedrijfsgeheimen – bedrijfsspionage door werknemer

Misschien wel het meest klassieke voorbeeld van het lekken van vertrouwelijke informatie naar een concurrent, is die van de bedrijfsspionage. Deze problematiek is van alle tijden en kwam in de Nederlandse rechtspraak al in 1919 ter sprake in het arrest Lindenbaum/Cohen.

Lindenbaum en Cohen, destijds beiden eigenaar van een drukkerij, beconcurreren elkaar in Amsterdam. Cohen had een werknemer van Lindenbaum omgekocht. Cohen kon er op die manier achter komen welke bedragen Lindenbaum vroeg in zijn offertes en bood zijn diensten aan voor een lager tarief. Lindenbaum kwam hier achter en stelde Cohen aansprakelijk voor de gederfde winst.[1]

Wie kan ik aanspreken?

Concurrent

Het ligt voor de hand dat de werkgever in een dergelijk geval zowel de concurrent als zijn werknemer wil aanspreken voor eventueel geleden schade. Vroeger kon de concurrent alleen op grond van onrechtmatige daad worden aangesproken. De werkgever kan zijn concurrent nu (ook) aanspreken op grond van artikel 2 lid 3 jo. lid 2 Wbb. Zoals bij het vorige gevaltype uitgewerkt, is hier vereist dat de concurrent het bedrijfsgeheim verkrijgt, gebruikt of openbaar maakt, terwijl hij wist of behoorde te weten dat dit geheim hem onrechtmatig ter ore is gekomen.

Werknemer

De werknemer kan ofwel via wanprestatie, indien een geheimhoudingsbeding is afgesproken, ofwel via onrechtmatige daad aansprakelijk gesteld worden. Daarnaast kan de werkgever zijn werknemer aanspreken in arbeidsrechtelijke zin. Het is een goed werknemer ook buiten het bestaan van een contractuele geheimhoudingsplicht namelijk niet toegestaan om vertrouwelijke informatie te verspreiden.[2] Daarnaast, zoals hierboven al kort aangestipt, kan het delen van bedrijfsgeheimen een grond voor ontslag op staande voet zijn.[3] De werkgever kan zijn werknemer op grond van de Wbb aansprakelijk stellen op grond van het eerder aangehaalde artikel 2 lid 1 jo. lid 2 Wbb. Dit artikel ziet op het onrechtmatig verkrijgen, gebruiken of openbaar maken van bedrijfsgeheimen.

Meer informatie over bedrijfsgeheimen

Voor meer informatie over wat bedrijfsgeheimen zijn, wanneer er inbreuk op wordt gemaakt en welke stappen u kan ondernemen, kunt u dit uitgebreide artikel lezen.

Neem vrijblijvend contact op

Louwers IP&Tech Advocaten heeft de afgelopen jaren veel bedrijven en oud-medewerkers bijgestaan in procedures over over bedrijfsgeheimen. Heeft u vragen over bedrijfsgeheimen of denkt u dat iemand inbreuk maakt op uw bedrijfsgeheimen? Neem dan vrijblijvend contact op met Frank Rutgers.


[1] HR 31 januari 1919, NJ 1919, p. 161.

[2] Rb. Utrecht 16 mei 2012, ECLI:NL:RBUTR:2012:BW7088, r.o. 4.64.

[3] Vgl. artikel 7:678 lid 2 sub i BW.

Auteur

Expertises

Deel dit artikel

Meer blogs

Louwers IP&Tech Advocaten verder versterkt

Jules Wintjes is per maart 2025 verbonden aan Louwers IP&Tech Advocaten. Jules zal in mei worden her-beëdigd als advocaat. Tot die tijd is hij werkzaam als senior legal advisor. Met 27 jaar ervaring – als advocaat bij NautaDutilh en daarna als in-house counsel – beschikt hij over ruime kennis en (internationale) ervaring op het gebied […]

/LEES MEER

Louwers IP&Tech Advocaten verder versterkt

Jules Wintjes is per maart 2025 verbonden aan Louwers IP&Tech Advocaten. Jules zal in mei worden her-beëdigd als advocaat. Tot die tijd is hij werkzaam als senior legal advisor. Met 27 jaar ervaring – als advocaat bij NautaDutilh en daarna als in-house counsel – beschikt hij over ruime kennis en (internationale) ervaring op het gebied […]

Bescherm de identiteit en uitstraling van uw gemeente: het belang van merk- en modelregistraties

Een sterke visuele identiteit is voor gemeenten van groot belang. Logo’s, slogans en andere herkenbare elementen zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers de stad direct herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende letters van ‘I amsterdam’, de slogan ‘Utrecht: Domstad’ of de zigzaglijnen van Eindhoven. Dit soort merken hebben een belangrijke symbolische en economische waarde. Naast […]

/LEES MEER

Bescherm de identiteit en uitstraling van uw gemeente: het belang van merk- en modelregistraties

Een sterke visuele identiteit is voor gemeenten van groot belang. Logo’s, slogans en andere herkenbare elementen zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers de stad direct herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende letters van ‘I amsterdam’, de slogan ‘Utrecht: Domstad’ of de zigzaglijnen van Eindhoven. Dit soort merken hebben een belangrijke symbolische en economische waarde. Naast […]

Interview ED: “Een voetbalwedstrijd filmen vanuit de woontoren naast het Philips Stadion, mag dat?”

Het ED vroeg zich af: in hoeverre mogen bewoners (gratis) voetbalwedstrijden uitzenden vanaf hun balkon, en hoe zou PSV zich hier mogelijk tegen kunnen verzetten?

/LEES MEER

Interview ED: “Een voetbalwedstrijd filmen vanuit de woontoren naast het Philips Stadion, mag dat?”

Het ED vroeg zich af: in hoeverre mogen bewoners (gratis) voetbalwedstrijden uitzenden vanaf hun balkon, en hoe zou PSV zich hier mogelijk tegen kunnen verzetten?

Internationaal zakendoen subsidie

SIB-subsidie: gesubsidieerd juridisch advies bij internationale groei

Internationaal zakendoen brengt juridische uitdagingen met zich mee, zoals complexe wet- en regelgeving en de bescherming van intellectueel eigendom. Met de SIB-subsidie ontvangt u 50% subsidie op juridisch advies, zodat u risico’s beperkt en groeikansen optimaal benut.

/LEES MEER

Internationaal zakendoen subsidie

SIB-subsidie: gesubsidieerd juridisch advies bij internationale groei

Internationaal zakendoen brengt juridische uitdagingen met zich mee, zoals complexe wet- en regelgeving en de bescherming van intellectueel eigendom. Met de SIB-subsidie ontvangt u 50% subsidie op juridisch advies, zodat u risico’s beperkt en groeikansen optimaal benut.