Blog

Interview ED: “Een voetbalwedstrijd filmen vanuit de woontoren naast het Philips Stadion, mag dat?”

Het ED vroeg zich af: in hoeverre mogen bewoners (gratis) voetbalwedstrijden uitzenden vanaf hun balkon, en hoe zou PSV zich hier mogelijk tegen kunnen verzetten?

Gratis PSV-wedstrijden kijken vanaf het balkon🔭 Maar wie mag er meekijken?

Onlangs belde het Eindhovens Dagblad Frank Rutgers met de vraag of de toekomstige bewoners van een nieuw appartementencomplex naast het stadion zomaar PSV-wedstrijden zouden mogen livestreamen. Deze bewoners kijken straks vanaf hun balkon recht het stadion in en kunnen bijna het gehele veld in beeld brengen. We vroegen ons af: in hoeverre mogen bewoners (gratis) voetbalwedstrijden uitzenden vanaf hun balkon, en hoe zou PSV zich hier mogelijk tegen kunnen verzetten?

In dit artikel (https://lnkd.in/ehZitnrp) lees je onze (verkorte) bevindingen. De korte aantekening die wij voor onszelf maakte vind je onderstaand. Dit is geen sluitend juridisch advies maar een denkrichting die wij met Eindhovens Dagblad bespraken.

Er lijkt nog geen eenduidig juridisch antwoord op de vraag of het filmen en streamen van een voetbalwedstrijd vanaf je balkon is toegestaan, omdat er geen direct toepasselijke rechtspraak is. Tegen filmen voor eigen gebruik zien wij niet direct bezwaren, aangezien dit gebeurt vanaf privéterrein en er geen openbaarmaking plaatsvindt. Streamen zonder commercieel oogmerk lijkt al problematischer, met name omdat lastig is voor te stellen dat de streamer daadwerkelijk “geen commercieel belang” heeft. In het vergaren van kijkers – ten goede van de eigen populariteit – lijkt ook een commercieel belang te zitten. In ieder geval zou in dit geval de vraag moeten worden beantwoord of de redelijke belangen van de geportretteerden niet worden geschaad (art. 21 Auteurswet). Zodra een stream commercieel wordt benut – bijvoorbeeld via advertenties, sponsoring of donaties – lijkt het ons aannemelijk dat de voetbalclub en/of spelers kunnen optreden. De grondslag zou dan in het portretrecht kunnen worden gezocht, waarbij tevens gekeken kan worden naar het leerstuk van de verzilverbare populariteit (HR 14 juni 2013, ECLI:NL:HR:2013:CA2788, Johan Cruijff). Dit arrest bevestigde dat bekende personen een exclusief commercieel belang hebben bij het gebruik van hun naam en beeltenis, en derden hun populariteit niet zomaar mogen uitbuiten zonder toestemming.

Auteur

Expertises

Deel dit artikel

Meer blogs

Nieuwe productveiligheidswet voor bedrijven

Sinds 13 december 2024 is de General Product Safety Regulation (GPSR) van kracht. Deze Europese verordening scherpt de bestaande regels voor productveiligheid van consumentenproducten aan. Fabrikanten, importeurs en distributeurs hebben nu extra verplichtingen. De wetgeving moet consumenten beter beschermen en bedrijven dwingen om zorgvuldig om te gaan met productveiligheid. Deze nieuwe regelgeving speelt vooral in […]

/LEES MEER

Nieuwe productveiligheidswet voor bedrijven

Sinds 13 december 2024 is de General Product Safety Regulation (GPSR) van kracht. Deze Europese verordening scherpt de bestaande regels voor productveiligheid van consumentenproducten aan. Fabrikanten, importeurs en distributeurs hebben nu extra verplichtingen. De wetgeving moet consumenten beter beschermen en bedrijven dwingen om zorgvuldig om te gaan met productveiligheid. Deze nieuwe regelgeving speelt vooral in […]

Louwers IP&Tech Advocaten verder versterkt

Jules Wintjes is per maart 2025 verbonden aan Louwers IP&Tech Advocaten. Jules zal in mei worden her-beëdigd als advocaat. Tot die tijd is hij werkzaam als senior legal advisor. Met 27 jaar ervaring – als advocaat bij NautaDutilh en daarna als in-house counsel – beschikt hij over ruime kennis en (internationale) ervaring op het gebied […]

/LEES MEER

Louwers IP&Tech Advocaten verder versterkt

Jules Wintjes is per maart 2025 verbonden aan Louwers IP&Tech Advocaten. Jules zal in mei worden her-beëdigd als advocaat. Tot die tijd is hij werkzaam als senior legal advisor. Met 27 jaar ervaring – als advocaat bij NautaDutilh en daarna als in-house counsel – beschikt hij over ruime kennis en (internationale) ervaring op het gebied […]

Bescherm de identiteit en uitstraling van uw gemeente: het belang van merk- en modelregistraties

Een sterke visuele identiteit is voor gemeenten van groot belang. Logo’s, slogans en andere herkenbare elementen zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers de stad direct herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende letters van ‘I amsterdam’, de slogan ‘Utrecht: Domstad’ of de zigzaglijnen van Eindhoven. Dit soort merken hebben een belangrijke symbolische en economische waarde. Naast […]

/LEES MEER

Bescherm de identiteit en uitstraling van uw gemeente: het belang van merk- en modelregistraties

Een sterke visuele identiteit is voor gemeenten van groot belang. Logo’s, slogans en andere herkenbare elementen zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers de stad direct herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende letters van ‘I amsterdam’, de slogan ‘Utrecht: Domstad’ of de zigzaglijnen van Eindhoven. Dit soort merken hebben een belangrijke symbolische en economische waarde. Naast […]

Interview ED: “Een voetbalwedstrijd filmen vanuit de woontoren naast het Philips Stadion, mag dat?”

Het ED vroeg zich af: in hoeverre mogen bewoners (gratis) voetbalwedstrijden uitzenden vanaf hun balkon, en hoe zou PSV zich hier mogelijk tegen kunnen verzetten?

/LEES MEER

Interview ED: “Een voetbalwedstrijd filmen vanuit de woontoren naast het Philips Stadion, mag dat?”

Het ED vroeg zich af: in hoeverre mogen bewoners (gratis) voetbalwedstrijden uitzenden vanaf hun balkon, en hoe zou PSV zich hier mogelijk tegen kunnen verzetten?