Blog

Reclame Code Commissie vindt Incentro een leuke naam ;-)

Op 16 december 2016 heeft de Reclame Code Commissie (‘RCC’) zich naar aanleiding van enkele klachten uitgelaten over een radiocommercial van Incentro. De RCC heeft de klachten van klagers afgewezen en oordeelde dat deze reclame niet in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, en daarmee niet ontoelaatbaar. Incentro werd bijgestaan door Huub […]

Op 16 december 2016 heeft de Reclame Code Commissie (RCC) zich naar aanleiding van enkele klachten uitgelaten over een radiocommercial van Incentro. De RCC heeft de klachten van klagers afgewezen en oordeelde dat deze reclame niet in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, en daarmee niet ontoelaatbaar. Incentro werd bijgestaan door Huub de Jong en Lisa Molenaars van Louwers IP|Technology Advocaten.

Incentro is een innovatieve digitale dienstverlener die om haar naamsbekendheid te vergroten een radiocommercial heeft uitgezonden op NPO Radio 1 en BNR Nieuwsradio. In het reclame spotje wordt op ludieke wijze een actie aangekondigd waarbij een ieder die zijn pasgeboren kind Incentro noemt kans maakt op vijfduizend euro.

Klachten

Door verscheidene klagers is een klacht ingediend bij de RCC over deze radiocommercial. De strekking van deze klachten is vooral dat de radiocommercial sociaal zwakkeren een ongeoorloofde geldprikkel zou geven om hun kind de ontzettende rare naam Incentro te geven.

De radiocommercial zou daarmee in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code Commissie (‘NRC’) en meer in het bijzonder artikel 2 van de NRC. Dit artikel bepaalt dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.

Verweer

Incentro heeft verweer gevoerd tegen de klachten en gesteld dat de reclame inderdaad ludiek en daarmee prikkelend en spraakmakend is, maar dat dit nog niet maakt dat deze in strijd is met de goede smaak en het fatsoen. Dit zijn bovendien zeer subjectieve criteria waarover men van mening kan en mag verschillen.

Of de naam Incentro als voornaam ook geschikt is, blijft een persoonlijk oordeel. Maar in strijd met de wet is het in ieder geval niet. De (gemiddelde) consument is naar de mening van Incentro prima in staat om zijn of haar eigen afwegingen te maken bij het kiezen van een voornaam voor een kind en om te besluiten of men wel of niet wenst deel te nemen aan de actie van Incentro. Illustratief is daarbij dat een handvol mensen zich heeft beklaagd dat anderen niet in staat zouden zijn een eigen keuze te maken, terwijl het niet gezegd is dat iemand daadwerkelijk zijn kind Incentro heeft genoemd.

Beslissing

De RCC heeft de klachten van de klagers afgewezen. De RCC vond de reclame niet in strijd is met goede smaak en fatsoen, en daarmee niet ontoelaatbaar.

Auteur

Expertises

Deel dit artikel

Meer blogs

Kyara van Roessel versterkt Louwers IP&Tech Advocaten

Per 1 augustus 2024 heeft Kyara van Roessel zich aangesloten bij Louwers IP&Tech Advocaten. Kyara zal de groeiende merken- en modellenregistratiepraktijk binnen Louwers IP&Tech Advocaten ondersteunen.

/LEES MEER

Kyara van Roessel versterkt Louwers IP&Tech Advocaten

Per 1 augustus 2024 heeft Kyara van Roessel zich aangesloten bij Louwers IP&Tech Advocaten. Kyara zal de groeiende merken- en modellenregistratiepraktijk binnen Louwers IP&Tech Advocaten ondersteunen.

Louwers bestuurslid Vereniging IE Proces Advocaten

Op 12 september 2024 is Ernst-Jan Louwers toegetreden tot het bestuur van de Vereniging Intellectuele Eigendom Proces Advocaten (VIEPA). VIEPA is een specialisatievereniging erkend door de Nederlandse Orde van Advocaten.

/LEES MEER

Louwers bestuurslid Vereniging IE Proces Advocaten

Op 12 september 2024 is Ernst-Jan Louwers toegetreden tot het bestuur van de Vereniging Intellectuele Eigendom Proces Advocaten (VIEPA). VIEPA is een specialisatievereniging erkend door de Nederlandse Orde van Advocaten.

Familienaam als handelsnaam: geen probleem (?)

Veel bedrijven kiezen ervoor om een familienaam als handelsnaam te voeren. Een familienaam voelt immers al snel vertrouwd (ons kantoor heeft die keuze ook gemaakt). Maar pas op: oudere handelsnamen of merken kunnen aan het gebruik van een familienaam in de weg staan.  Even ter inleiding. Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt […]

/LEES MEER

Familienaam als handelsnaam: geen probleem (?)

Veel bedrijven kiezen ervoor om een familienaam als handelsnaam te voeren. Een familienaam voelt immers al snel vertrouwd (ons kantoor heeft die keuze ook gemaakt). Maar pas op: oudere handelsnamen of merken kunnen aan het gebruik van een familienaam in de weg staan.  Even ter inleiding. Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt […]

Het recht op immateriële schadevergoeding op grond van de AVG

Immateriële schadevergoeding bij datalek: bijzondere of gevoelige persoonsgegevens 

In 2023 oordeelde het Hof van Justitie dat een inbreuk op de AVG niet automatisch recht geeft op een schadevergoeding. In deze blog behandelen wij de Nederlandse rechtspraak omtrent het recht op immateriële schadevergoeding vanwege het lekken van bijzondere of gevoelige persoonsgegevens.

/LEES MEER

Het recht op immateriële schadevergoeding op grond van de AVG

Immateriële schadevergoeding bij datalek: bijzondere of gevoelige persoonsgegevens 

In 2023 oordeelde het Hof van Justitie dat een inbreuk op de AVG niet automatisch recht geeft op een schadevergoeding. In deze blog behandelen wij de Nederlandse rechtspraak omtrent het recht op immateriële schadevergoeding vanwege het lekken van bijzondere of gevoelige persoonsgegevens.