Blog

GDPR-series: entry into force

Earlier, we announced the publication of a series on our website in which different topics of the General Data Protection Regulation (‘GDPR’) will be discussed on a regular basis. In order to opt for a better understanding of the entry into force and the application of the GDPR in the Netherlands, we will commence this […]

Earlier, we announced the publication of a series on our website in which different topics of the General Data Protection Regulation (‘GDPR’) will be discussed on a regular basis.

In order to opt for a better understanding of the entry into force and the application of the GDPR in the Netherlands, we will commence this series with answering the following questions:

  • When will the GDPR enter into force?
  • Does the GDPR have direct effect in the Netherlands?
  • What does this mean in practice?

When will the GDPR enter into force?

On the 4th of May 2016, the official text of the GDPR was published in the Official Journal of the European Union. This means that the GDPR entered into force on the 24th of May 2016, namely twenty days after its publication.

However, the GDPR will become permanently applicable as from the 25th of May 2018, which is two years after its entry into force. Until then, organizations will have time to modify their business operations in compliance with the GDPR.

Will the GDPR be directly applicable in the Netherlands?

The European Union is able to adopt various legislative acts, including directives and regulations. After the adoption of a directive, all member states must convert (to implement) it into national law first. The rules laid down in the directive will only be applicable in the member state concerned as from the moment of implementation. In concrete terms, this means that an individual or organization cannot directly invoke a provision of a directive before national court.

On the other hand, regulations are directly applicable. More specifically, this means that the GDPR – contrary to the current Privacy Directive (95/46/EC) (the GDPR’s predecessor) – does not need to be implemented into Dutch legislation to be directly invoked. On the 25th of May 2018, the GDPR will replace the current national data protection legislation (the Dutch Data Protection Act) without prior implementation.

What does this mean in practice?

Although the 25th of May 2018 might seem far away, we do recommend organizations to identify all business operations relating to the processing of personal data as soon as possible and to clarify all modifications that should be made in the light of the GDPR. After all, our experience has shown that this is a time consuming process. Moreover, many organizations operate with multiple systems all processing personal data. If your business operations do not (timely) comply with the rules laid down in the GDPR, the Data Protection Authority may impose heavy fines (more details on this topic will follow).

Auteur

Expertises

Deel dit artikel

Meer blogs

DORA compliance voor IT-leveranciers: aandachtspunten bij verplichte contractwijzigingen

Sinds 17 januari 2025 geldt DORA voor financiële instellingen én indirect voor hun ICT-dienstverleners. Veel instellingen grijpen deze regelgeving aan om lopende contracten opnieuw te onderhandelen — vaak verdergaand dan strikt vereist. In dit artikel bespreken wij veelvoorkomende strategische discussies en geven we praktische tips voor ICT-leveranciers om te ver gaande eisen te herkennen én te pareren.

/LEES MEER

DORA compliance voor IT-leveranciers: aandachtspunten bij verplichte contractwijzigingen

Sinds 17 januari 2025 geldt DORA voor financiële instellingen én indirect voor hun ICT-dienstverleners. Veel instellingen grijpen deze regelgeving aan om lopende contracten opnieuw te onderhandelen — vaak verdergaand dan strikt vereist. In dit artikel bespreken wij veelvoorkomende strategische discussies en geven we praktische tips voor ICT-leveranciers om te ver gaande eisen te herkennen én te pareren.

Nieuwe productveiligheidswet voor bedrijven

Sinds 13 december 2024 is de General Product Safety Regulation (GPSR) van kracht. Deze Europese verordening scherpt de bestaande regels voor productveiligheid van consumentenproducten aan. Fabrikanten, importeurs en distributeurs hebben nu extra verplichtingen. De wetgeving moet consumenten beter beschermen en bedrijven dwingen om zorgvuldig om te gaan met productveiligheid. Deze nieuwe regelgeving speelt vooral in […]

/LEES MEER

Nieuwe productveiligheidswet voor bedrijven

Sinds 13 december 2024 is de General Product Safety Regulation (GPSR) van kracht. Deze Europese verordening scherpt de bestaande regels voor productveiligheid van consumentenproducten aan. Fabrikanten, importeurs en distributeurs hebben nu extra verplichtingen. De wetgeving moet consumenten beter beschermen en bedrijven dwingen om zorgvuldig om te gaan met productveiligheid. Deze nieuwe regelgeving speelt vooral in […]

Louwers IP&Tech Advocaten verder versterkt

Jules Wintjes is per maart 2025 verbonden aan Louwers IP&Tech Advocaten. Jules zal in mei worden her-beëdigd als advocaat. Tot die tijd is hij werkzaam als senior legal advisor. Met 27 jaar ervaring – als advocaat bij NautaDutilh en daarna als in-house counsel – beschikt hij over ruime kennis en (internationale) ervaring op het gebied […]

/LEES MEER

Louwers IP&Tech Advocaten verder versterkt

Jules Wintjes is per maart 2025 verbonden aan Louwers IP&Tech Advocaten. Jules zal in mei worden her-beëdigd als advocaat. Tot die tijd is hij werkzaam als senior legal advisor. Met 27 jaar ervaring – als advocaat bij NautaDutilh en daarna als in-house counsel – beschikt hij over ruime kennis en (internationale) ervaring op het gebied […]

Bescherm de identiteit en uitstraling van uw gemeente: het belang van merk- en modelregistraties

Een sterke visuele identiteit is voor gemeenten van groot belang. Logo’s, slogans en andere herkenbare elementen zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers de stad direct herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende letters van ‘I amsterdam’, de slogan ‘Utrecht: Domstad’ of de zigzaglijnen van Eindhoven. Dit soort merken hebben een belangrijke symbolische en economische waarde. Naast […]

/LEES MEER

Bescherm de identiteit en uitstraling van uw gemeente: het belang van merk- en modelregistraties

Een sterke visuele identiteit is voor gemeenten van groot belang. Logo’s, slogans en andere herkenbare elementen zorgen ervoor dat inwoners en bezoekers de stad direct herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de kenmerkende letters van ‘I amsterdam’, de slogan ‘Utrecht: Domstad’ of de zigzaglijnen van Eindhoven. Dit soort merken hebben een belangrijke symbolische en economische waarde. Naast […]